Milli dirçəliş və
Təzəpir məscidi (davamı)
Azərbaycan xalqı artıq
başa düşürdü
ki, azadlığın
yeganə yolu müstəqil dövlətçiliyin
bərpası uğrunda
mübarizədir. Tarixin
bu məsuliyyətli dövründə respublikada
bütün siyasi qüvvələri öz ətrafında birləşdirə
biləcək bir qüvvəyə ehtiyac var idi. Çox
təəssüflər olsun
ki, belə bir qüvvə hələlik diqqətdən
kənarda qalırdı.
Doğma xalqının
ən çətin günlərində Heydər
Əliyev onun köməyinə gəldi
və Azərbaycan xalqının üstünü
alan hər cür təhlükələri
aradan qaldırmağa
başladı.
Heydər
Əliyev müstəqilliyin
ilk illərində hakimiyyətə
qayıdarkən Azərbaycan
öz tarixinin mürəkkəb, çətin
və ağır illərini yaşayırdı.
Qafqazın əsas ölkəsi sayılan, öz zəngin enerji qaynaqları, coğrafi-siyasi mövqeyi və insan potensialı
ilə seçilən
gənc Azərbaycan Respublikası ciddi böhranlarla üzləşmişdi:
xarici təcavüz və Qarabağ münaqişəsi, köhnə
siyasi-ideoloji sistemin dağılması ilə
ölkə daxilində
hakimiyyət davası
və hərc-mərcilik
meylləri cəmiyyətin
psixoloji durumunda müşahidə edilən
ümidsizlik, inamsızlıq
və çaşqınlıq,
əxlaqi-mənəvi mühitdə
baş verən qeyri-müəyyənlik, insanlarda
və cəmiyyətdə
özünə güvənmə
hisslərinin zəifləməsi.
Belə bir məqamda, həm siyasi təcrübəsi və intellekti ilə xarici amillərin təsirini zəiflətməyə və
neytrallaşdırmağa qadir
olan, ölkədaxili ixtilafları və hərc-mərcliyi cilovlaya
bilən qüdrətli
dövlət xadimi, həm də cəmiyyətin inamını
özünə qaytarmağı,
burada milli-mənəvi
birlik mühiti yaratmağı bacaran müdrik el ağsaqqalına
ehtiyac var idi. Heydər Əliyev, məhz ağır böhran şəraitində bütün
lazimi siyasi, ictimai və mənəvi keyfiyyətləri
özündə birləşdirən
bütöv bir şəxsiyyət kimi Azərbaycan xalqının
önündə dayanaraq
bütün sahələr
üzrə düşünülmüş,
məntiqi ardıcıllıqla
gərgin fəaliyyətə
başladı.
Yeni tarixi şəraitdə Azərbaycanın qarşılaşdığı
böhranlardan çıxaraq
özünə güvənməsi
üçün ümummilli
dirçəliş konsepsiyasına
böyük ehtiyac var idi. Bu ideologiya,
həm milli adət-ənənələrə və dini-mənəvi dəyərlərə söykənməli,
həm də Azərbaycanın çağdaş
dünyaya qovuşmasını
təmin etməli idi. Deməli, yenicə müstəqilliyə
qədəm qoyan Azərbaycan dünyada gedən demokratik inkişaf və qloballaşma prosesindən kənarda qalmamalı, həm milli mədəniyyətini
və mənəvi özəlliyini qorumalı,
həm də başqa mədəniyyət
və dinlərlə dözümlülük şəraitində
münasibət qurmalı
idi. Belə çətin və həssas məsələnin
düzgün həlli
üçün düşünülmüş
və ölçülüb-biçilmiş
addımlar atılması
tarixi zərurət kimi qarşıya qoyulmuşdu. Sovet ideologiyasının sürətlə
çökməsindən sonra
Azərbaycan xalqının
yenidən öz milli-mənəvi dəyərlərinə
qayıdışı təbii
bir prosesə çevrildi və burada İslam xüsusi yer tutdu. Ona görə
Azərbaycanın ümummilli
lideri ölkənin islama münasibətini düzgün və sağlam müstəvidə
həll etməyə başladı.
İslam
Azərbaycan xalqının
çox önəmli
və zəngin milli-mənəvi atributu sayılırdı və bu ölkənin beynəlxalq aləmdə gerçək siyasi, iqtisadi müstəqilliyini
qoruması, öz milli simasını və varlığını
saxlaması üçün
həmin zəngin xəzinəyə müraciət
etməsi lazım gəlirdi. Heydər Əliyev dəfələrlə
din xadimləri və ruhanilərlə görüşdü,
məscid və ziyarətgahlara baş çəkdi, bir sıra mərasimlərdə
iştirak etməklə
camaatla və möminlərlə ünsiyyətə
girdi.
İslam
dini ilə bağlı bir həqiqət Heydər Əliyevə bəlli idi: Din həm milli mədəniyyətin,
xalqın əxlaqi–mənəvi
dəyərlərinin əsasını
təşkil edir, həm də müasir həyatda ön mövqeyə keçir və həqiqət axtaran, inamla yaşamaq istəyən müasir insan getdikcə daha çox dinə tapınır.
Heydər
Əliyev hələ prezident seçilməzdən
əvvəl respublikanın
ən çətin vaxtında –1993-cü il sentyabrın 5-də
Təzəpir məscidində
Peyğəmbərin mövlud
günü münasibətilə
keçirilən mərasimdə
iştirak etdi. Təzəpir məscidi
1923-cü ildə N.Nərimanovun
buraya gəlişindən
70 il sonra Azərbaycan dövlət başçısı Heydər
Əliyevin dindarlarla görüşünün şahidi
olurdu. Heydər Əliyev çıxışında
Azərbaycan xalqının
bir müddət öz dinindən uzaq düşməsi səbəblərini əsaslı
şəkildə izah
edərək dedi: “İslam əsrlər boyu öz mütərəqqi
ideyaları ilə insanları doğru yola, xeyirxah əməllərə dəvət
etmişdir.
İslam başqa
dinlərə hörmətlə
yanaşmışdır. Azərbaycanda
hər bir insanın sərbəst olaraq öz dini əqidəsinə əməl etməsi üçün bundan sonra da hər
cür şərait yaradacağıq. Bundan ötrü dövlət tərəfindən lazımi
tədbirlər görüləcəkdir”.
Heydər
Əliyev müasir dünyada dövlət-din
münasibətlərinin çox
həssas bir məsələsinə toxunur
ki, bu da
dövlət quruluşunun
dünyəvi xarakteri
ilə bağlıdır.
Bir çox ölkələrdə din ilə
dövlətin bir-birindən
ayrılması cəmiyyətdə
ixtilaflara gətirib çıxarır.
Respublikanın demokratik ziyalıları
ilə yanaşı, Azərbaycan dindarları da Qarabağla bağlı həqiqətləri
dünyaya çatdırmaq
üçün bütün
imkanlardan istifadə edirdilər. Müsəlman
dindarları sovet dövlətinin zəifləməsindən
istifadə edərək
ilk cəhd kimi 30-cu illərdə
dağıdılmış islam abidələrinin bərpa olunmasına başladılar. Təbii ki, Azərbaycan dindarlarının ən yaralı yeri 1934-cü ildə bolşevik rejimi tərəfindən partladılmış Bibiheybət
məscidinin bərpa olunması idi. Doğrudur, Qafqaz Müsəlmanları İdarəsi,
onun sədri Şeyxülislam Allahşükür
Paşazadə hələ
sovet dövründə
Bibiheybət məscidinin
bərpası ilə bağlı müəyyən
cəhdlər göstərmişdi.
Lakin kommunist ideoloqlar bu məsələnin
siyasi xarakter daşıdığını bəhanə edərək
məscidin bərpa olunması təklifinə
müsbət cavab vermirdilər.
Bibiheybət məscidi ilə
bağlı Azərbaycan
dindarlarının heysiyyətinə
toxunan o idi ki, partladılan məscidin yerində Azərbaycanda sovet hakimiyyətinin qələbəsi
şərəfinə “Qələbə
tağı” tikilmiş
və Stalinin heykəli qoyulmuşdu. Məscidin
məhv edilməsi ilə ürəyi soyumayan sovet cəlladları
Qələbə tağının tikintisini layihənin müəllifi
Sarkisova, baş mühəndis Vartanova, inşaatçı
Baqdasaryana həvalə etmişdilər. Adlarını
tağın üstündəki gerbin arxasına həkk
etmiş bu daşnaklar tağın bünövrəsinə
xaç qoymuşdular. 1994-cü ildə Bibiheybət məscidinə
gələn Heydər Əliyev Qələbə
tağının sökülməsi ilə bağlı
dindarların xahişinə müsbət yanaşdı. Beləliklə,
60 ildən sonra zamanın sınağına sinə gərmiş
Bibiheybət məscidinin bünövrəsi üzərində
müsəlmanları yenidən namaza çağıran azan səsi
eşidilməyə başladı. Bu azan təkcə müsəlmanları
namaza səsləmir, həm də Bibiheybət məscidinin bərpası
üçün ilk əməli addımların
atıldığını bildirirdi.
1995-ci ildə Qələbə tağı söküldü. 1997-ci ilin iyulunda Bibiheybət məscidinin bərpa və tikintisi başlandı. Bu münasibətlə təntənəli mərasim keçirildi. Mərasimdə Azərbaycan Respublikasının prezidenti Heydər Əliyev başda olmaqla, ölkənin dövlət və hökumət adamları iştirak edirdi.
1993-cü ilin oktyabrında respublikanın ən çətin günlərində prezident seçilən H.Əliyev işinin çoxluğuna baxmayaraq, 1994-cü il iyunun 20-də İslam dünyasının ən böyük mərasimlərindən biri – Aşura günü ilə əlaqədar Təzəpir məscidinə gəldi. Təzəpir məscidinin həyətinə toplaşmış yüzlərlə dindar bu dini mərasimdə Azərbaycan Prezidentinin iştirakını böyük rəğbətlə qarşıladı və onu mehribanlıqla salamladı. Heydər Əliyev mərasimə toplaşanlar qarşısında çıxış edərək dedi: “Bütün müsəlmanlar, o cümlədən biz azərbaycanlılar həmin faciəli günü hər il yada salmaqla Vətənə, torpağa, dinimizə, məsləkimizə sədaqətimizi bir daha nümayiş etdirir. Biz bundan sonra da Qurani-Şərifin, Həzrət Məhəmməd peyğəmbərin qoyduğu yol ilə gedəcək və haqq-ədalət, torpaq, Vətən yolunda şəhid olmuş Həzrət imam Hüseynin və onun bütün silahdaşlarının qəhrəmanlığını, şəhidliyini heç vaxt unutmayacağıq”. Mərasimdən sonra Prezident Heydər Əliyev Təzəpir məscidinin mövcud durumu ilə maraqlandı. Şeyxülislam Allahşükür Paşazadə 1914-cü ildə istifadəyə verilən məscidin bu günə kimi əsaslı təmir olunmadığını xatırlatdı. Şeyxülislam məlumat verdi ki, hətta 30-cu illərin repressiyası zamanı məscidin tavanında və divarlarında kufi xətlə yazılmış çoxsaylı Quran ayələrinin üstü ağardılmış və ya silinib məhv edilmişdir. Prezident Heydər Əliyev Bibiheybət məscidinin bərpasından sonra Təzəpir məscidinin də tezliklə təmir olunacağına söz verdi.
1995-ci ildə iyunun 9-da Azərbaycan Respublikasının Prezidenti Heydər Əliyev növbəti Aşura günü ilə əlaqədar yenə də Təzəpir məscidinə gəldi. Respublika Prezidenti məsciddəki nəzir qutusuna nəzir saldı. Qafqaz Müsəlmanları İdarəsinin sədri Şeyxülislam Allahşükür Paşazadə respublika prezidenti Heydər Əliyevə dinimizə göstərdiyi diqqətə və Aşura günü mərasimində iştirak etdiyinə görə bütün dindarlar adından razılığını bildirdi.
Təzəpir məscidinə toplaşan mərasim iştirakçıları qarşısında çıxış edən Heydər Əliyev dedi: “İndi dinimiz azaddır. Hər bir azərbaycanlı, hər bir müsəlman öz dininə itaət etməkdə sərbəstdir. Bu məhərrəmlik ayında, xüsusən son günlərdə dinimizə itaət, etiqad, məscidlərdə, o cümlədən bu gün Təzəpir məscidində keçirilən mərasim onu göstərir ki, müstəqil dövlətimizdə din azaddır və hər kəs öz vicdanının hökmünü, istəyini ifadə edə bilər. Xalqımızın belə azad, sərbəst şəraitdə yaşaması bizim üçün nailiyyətdir, eyni zamanda, gələcəyimiz üçün böyük əsasdır”. Çıxışına davam edən Heydər Əliyev dedi: “Müstəqil Azərbaycan Respublikası şəhidlərin, verdiyimiz qurbanların xatirəsinin əbədi olması üçün yaşamalıdır. Azərbaycan Respublikasının ərazi bütövlüyü təmin olunmalıdır. Biz bunların hamısını edəcəyik. Bunlara nail olmaq, bunları əldə etmək üçün biz Allaha dua edərək, bu gün öz müsəlmanlıq borcumuzu yerinə yetirərək, eyni zamanda birləşməli, əl-ələ verməliyik, xalqımızın birliyini, həmrəyliyini təmin etməliyik”.
(Ardı var)
Anar İSGƏNDƏROV
Tarix elmləri doktoru,
professor
525-ci qəzet.- 2013.-
5 iyun.- S.6.